ایده های نو

متد سیلوا
نویسنده : الهام-حورا - ساعت ۱:٢۱ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸٧
 
  تاریخچه :
متد سیلوا یکی از نخستین روشهائی است که چگونگی فعالیت هشیارانه در سطح آلفا و به کارگیری نیمکره راست مغز در روند اندیشه ورزی را به مردم آموزش می دهد . پژوهشهائی که منجر به پدیدآمدن متد سیلوا شد در سال ۱۹۴۴ درشهر لارادو یکی از شهرهای ایالت تگزاش آمریکا آغاز گردید . هدف اولیه خوزه سیلوایافتن راهی برای کمک به فرزندان خود بود تا آنان بتوانند با افزایش تمرکز و توانائی ،‌یادسپاری مطالب ، درسهایشان را بهتر یاد بگیرند و در مدرسه نمرات بالائی کسب کنند . این انگیزه در نهایت باعث به وجود آمدن روشی شد که تا کنون به بهبود کیفیت زندگی میلیون ها تن از مردم سراسر جهان کمکهای شایانی کرده است .خوزه سیلوا  ثابت کرده است که با به کارگیری روش او مغز وارد مرحله آلفا می شود و سمت راست مغز که غریزی و شهودی و خلاق است به کار می افتد. او که یک مسیحی مومن و معتقد است در طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که قدرت خارج کردن هیاهوی مسائل دنیای خارج و پرداختن به درون همان است که  عیسی مسیح (ع) گفت که "بهشت در درون ما است". خوزه سیلوا به این نتیجه رسیده است که جهان هستی بوسیله یک نیروی متفکر و آگاه ساخته شده و به همین دلیل کسانی که در دانش متافیزیک کار می کنند در می یابند که  روز به روز فاصله بین علم و مذهب کوتاهتر می شود. او معتقد است که قدرت عیسی مسیح (ع) در استفاده از نوعی انرژی بوده است که با آن می توانسته دردها و بیماری ها را از بین ببرد. اساس کار خوزه سیلوا نیز انتقال انرژی است که این کار را می توان هم بر بالین بیمار و هم از راه دور انجام داد. او می گوید: "می توان از انرژی روحی برای تغییر ماده استفاده کرد..... آنچه که مهم است آنستکه هرگز نمی توان از این انرژی برای مقاصد منفی استفاده نمود، زیرا چنین کاری برخلاف قوانین حاکم بر طبیعت است."
متد سیلوا چیست ؟
متد سیلوا شیوه ای است برای ریلاکس و آرمیده ساختن ذهن و بدن و سپس استفاده از فرکانسهای کم بسامد مغز و توانائی های نیمکره راست برای ایجاد نتایج و موقعیتهای مثبت و مطلوب .
در متد سیلوا نیمکره راست مغز کلید اصلی است چرا که نیمکره راست در تماس با شعور حاکم بر عالم  منبع خلق و پدیدآورندگی قرار دارد و بنابراین خلاق و پدیدآورنده است . هرجا که مشکلی وجود داشته باشد نیمکره راست راه حل خلق می کند . هرجاعیب و نقصی وجود داشته باشد نیمکره راست سلامتی و بی عیبی ایجاد می نماید . هرجا که تضاد و ناهماهنگی وجود داشته باشد نیمکره راست هماهنگی و توازن پدید می آورد . اگر متد سیلوا منحصر به ریلاکس ساختن بدن و آرام سازی ذهن بود ما میتوانستیم آن را همان مراقبه بنامیم ،‌اما متد سیلوا چیزی فراتر از مراقبه معمولی است فعال و پویا است نه نافعال و ایستا.
بنابراین بین متد سیلوا و مراقبه نافعال و پاسیو معمولی تفاوتهای اساسی وجود دارد . شاید اصطلاح مراقبه فعال و اکتیو و یا پویا و دینامیک واژه مناسبی برای متد سیلوا باشد .
متد سیلوا بر ذهن فعال و خلاق تکیه دارد در واقع زمانی که ما متد سیلوا را بکار می بریم ذهنمان را تحت کنترل قرار می دهیم و کنترل ذهن اصطلاح مناسبی است برای آنچه که ما در متد سیلوا انجام می دهیم .
چگونه با نیمکره راست مغز بیندیشیم .با یادگیری پایین آوردن آگاهانه و هشیارانه سرعت بسامد امواج مغز به سطح آلفا ، می توانیم یاد بگیریم که چگونه نیمکره راست مغزمان را در اندیشه هایمان به کار بندیم .
این همان هدفی است که متد سیلوا برای رسیدن به آن طراحی شده است . این متد نخست به ما کمک می کند با آگاهی و هشیاری کامل به سطح آلفا برسیم و سپس با بکارگیری نیمکره راست مغزمان به هر خواسته ای برسیم . این متد در تمام زمینه ها همراه همیشگی ماست سلامتی مان را بهبود می بخشد حافظه مان را قوی می کند توانائی یادگیری را افزایش می دهد در کارو پیشه باعث پیشرفت ما می شود . با بکارگیری نیمکره راست و چپ مغز توانائی های ما بیش از دو برابر می شود .نیمکره چپ مغز نیمکره ای منطق گراست . نیمکره راست به عقل و منطق محدود نیست و دست مایه آن تصاویر ذهنی است . اگر از خواسته خود تصویر ذهنی به این نیمکره ارائه کنیم و اگر ایمان داشته باشیم که می توانیم آن خواسته را برآورده کنیم و کافی است تا پای صحبت مردم موفق بنشینیم تا متوجه شویم که نیروی تمرکز آنان چقدر گسترده و تصاویر ذهنی شان چقدر نیرومند است .
این همان هدفی است که متد سیلوا برای رسیدن به آن طراحی شده است . این متد نخست به ما کمک می کند با آگاهی و هشیاری کامل به سطح آلفا برسیم و سپس با بکارگیری نیمکره راست مغزمان به هر خواسته ای برسیم . این متد در تمام زمینه ها همراه همیشگی ماست سلامتی مان را بهبود می بخشد حافظه مان را قوی می کند توانائی یادگیری را افزایش می دهد در کارو پیشه باعث پیشرفت ما می شود . با بکارگیری نیمکره راست و چپ مغز توانائی های ما بیش از دو برابر می شود .نیمکره چپ مغز نیمکره ای منطق گراست . نیمکره راست به عقل و منطق محدود نیست و دست مایه آن تصاویر ذهنی است . اگر از خواسته خود تصویر ذهنی به این نیمکره ارائه کنیم و اگر ایمان داشته باشیم که می توانیم آن خواسته را برآورده کنیم و کافی است تا پای صحبت مردم موفق بنشینیم تا متوجه شویم که نیروی تمرکز آنان چقدر گسترده و تصاویر ذهنی شان چقدر نیرومند است .
نخستین گام ، یادگیری رسیدن به سطح آلفاست . پس باید یادبگیریم که چگونه هنگام تجسم و تخیل در این سطح باقی بمانیم . با انجام دادن چند باره تمرین های آرامش بخش این دوره ،‌به این اطمینان خواهید رسید که هر زمان بخواهید می توانید به سطح آلفا برسید .
تنها شرط موفقیت در متد سیلوا این است که حواسمان را به هرچه می خواهیم درباره آن بیندیشیم متمرکز کنیم اگر افکار دیگری مزاحم شدند آنها را به حال خود رها کنیم و به موضوع اصلی بازگردیم . از هر گونه زوردن بپرهیزیم و خودمان را به زور به آرامش وادار نکنیم .بلکه باید یاد بگیریم به آرامش برسیم .
مغز انسان عضوی است که از خود انرژی الکتریکی منتشر می کند درست همان گونه که قلب در هر دقیقه چندین بار می تپد مغز نیز در هر ثانیه چندین بار با انتشار انرژی الکتریکی به تپش می افتد . در خواب عمیق تپش یا نوسان مغز بسیار آهسته است اما در خواب سبک که رویاها روی می دهند مغز با سرعت بیشتری نوسان می یابد .دربیداری کامل سرعت نوسان مغز باز هم بیشتر می شود که دانشمندان به این نوسانات در بیداری بتا می گویند .هنگام استراحت و خواب سبک ،‌مغز با سرعتی آهسته تر و با بسامد ۷ تا ۱۴ ارتعاش یا دور درثانیه نوسان می باید که به آن سطح امواج مغزی آلفا می گویند . وقتی در خواب عمیق هستیم نوسانات مغز ما وارد سطح تتا و دلتا می شوند .
مغز نوزادان معمولا در آهسته ترین سطح یعنی در سطح تتا و دلتا فعالیت می کند بین ۷ تا ۱۴ سالگی بیشترین فعالیت مغز در سطح آلفا انجام می پذیرد آن گاه به تدریج شروع به استفاده از آن بخش مغز می شود که با سطح بتا در ارتباط است . ما همگی توانائی استفاده از همه ظرفیت مغز خود را داریم اما ممکن است بدون این که تقصیری متوجه مان باشد این توانائی را پرورش نداده باشیم .
با ورود به دوران نوجوانی ، پدیده ای شگفت رخ می دهد ، شمار اندکی از هر دو بخش چپ و راست مغز برای اندیشه ورزی استفاده می کنند در حالی که بیشتر مردم فقط بخش چپ مغزشان را به کار می گیرند در واقع از هر ده نفر یک نفر به آن حداز بلوغ می رسد که قادر می شود هر دو بخش مغزش را برای اندیشه ورزی به کار برد . نود درصد باقی مانده فقط از نیمکره چپ مغز استفاده می کنند .
 

بقیه در ادامه ی مطلب ...

وارد شدن به سطح پایه (‌یا سطح آلفا )

روش شش به یک

۶- بعد بیرونی

۵- خسته شدن پلک چشمها

۴- بسته شدن پلک چشمها

۳- آرامش تن

۲- آرامش روان

۱- سطح پایه (‌سطح آلفا)


چگونه وارد سطح آلفا شویم

در متد سیلوا برای آفرینش احساس آرامش و ورود به سطح آلفا از روش استاندارد نسبت دادن شماره های ۶ تا ۱ به حالت های دلخواه استفاده می شود . در این روش شماره ۶ بیانگر آگاهی از دنیای بیرون ، شماره ۵ بیانگر خسته شدن پلک چشمها ، شماره ۴ بیانگر بسته شدن پلک چشمها و آمادگی برای احساس آرامش ،‌شماره ۳ بیانگر آرامش تن ،‌شماره ۲ بیانگر آرامش روان و شماره ۱ رسیدن به سطح پایه است که می توانیم از آن برای رسیدن به هدفهای خود استفاده کنیم .

مراقبه پویا

در متد سیلوا برای دست یافتن به هر خواسته ای مراقبه پویا انجام می دهیم . به این منظور نخست یاد می گیریم که چگونه آرامش بیابیم و سپس یاد خواهیم گرفت که چگونه ذهنمان را فعال کنیم آنگاه می توانیم در سطح پایه برنامه ریزی کنیم که با استفاده از تکنیک های ذهنی هر مشکلی را حل کنیم و به هر هدفی دست یابیم .

عبارات سودمند

در این متد یاد خواهیم گرفت که  تکرار برخی عبارات در سطح پایه یا آلفا بسیار سودمند می باشد مثل :

- من هر روز از هر لحاظ بهتر و بهتر می شوم .

- افکار مثبت مرا به منافع و دستاوردهای دلخواهم می رساند.

- من همیشه تن و روانم را سالم نگاه خواهم داشت.

- من توانائی ذهنی در حال رشدم را در راه بهبود وضع بشر به کار می گیرم .


بیرون آمدن از سطح پایه یا سطح آلفا

برای بیرون آمدن از هر سطحی از ذهن از ۱ تا ۵ در دل خود بشماریم و  در شماره ۵ پلک چشمانمان را باز کنیم . در شماره ۳ تکرار کنید وقتی در شماره ۵ پلک چشمانم را باز کنم کاملا هشیار و بیدار خواهم بود . سپس از ۴ تا ۵ بشماریم و در شماره ۵ پلک چشمانمان را باز کنیم و در دل بگوییم احساس می کنم سالم و سرحال هستم و حالم بسیار بهتر از پیش است.

بطور کلی متد سیلوا بر اساس رسیدن به خلسه سبک (الفا)و بعد تصویر سازی مثبت جهت بر اوردن هر گونه نیت و خواسته مثبت است چه شهای خود و دیگران و چه حل مشکلات زندگی


 
comment نظرات ()